lördag 11 september 2010

Kan vara häftigaste känslan ever!

Gaaah! Jossan har gått upp och ner för Sveriges högsta berg! Sjukt! Runt 2100 meter ska det tydligen vara i nuläget.. Det känns idag kan jag lova!

I torsdag gick vi 2 mil med tunga ryggsäckar från Nikkaloukta till Kebnekaise fjällstation och igår var det äntligen dags! Vi började gå 7.45 och 14.45 tog jag och Jeppe oss upp på toppen! Vilken sjuk känsla! Och toppen är inte bara toppen på ett platt berg, det är som en kona i snö högst upp på berget, runt 50 meter hög som är sista utmaningen när man flera gånger på vägen bara velat lägga sig ner och dö. Men vi klarade det! :D Känslan att vara där uppe (ja, när man kommit över känslan att man ska ramla ner och dö) var helt sinnessjuk! Att resa sig upp efter att man krypit upp sista biten, gaaah, magisk! =) Sen kom det bästa av allt; att ta sig ner! När man har gympapjucks med gummisula ska man inte försöka gå ner för snöig/isig hög brant. Då sätter man sig ner på sin hala vindjacka och åker rutschkana ner hela vägen, såå jävla kul :) Tror det var favoritdelen på hela dagen :)

Efteråt var det bara att gå samma väg tillbaka och kvart över åtta, 12,5 timmar efter att vi startade, kom vi trötta tillbaka till fjällstation. Men energi hade man ändå, man känner sig så sjukt jävla stark, hur trött i kroppen man än var :)

Idag är det smärta, smärta och lite mera smärta. Total vilodag och jag är ärligt talat glad om jag lyckas ta mig tillbaka till Nikkaloukta imorgon,.. :S

Nu blire köpt frulle i restaurangen, lyx som vi är så jävla värda!

Får ni chansen att bestiga Kebnekaise; gör det! Hade ni frågat mig igår hade jag tvekat.. Men idag; GÖR DET! :D

Saknar alla! Tack ni som hållt tummarna för överlevnad, det lyckades! Gaaah, nu ska jag stappla vidare i min adrenalinbubbla! :)

Pussar!

3 kommentarer:

  1. Men Nicole, gick inte hon upp på toppen?

    SvaraRadera
  2. Wow! Har min jacka åkt nerför Kebne? Jag kommer dyrka den nästan lika mycket som dig när den kommer hem. Kanske ska ramas in och hängas upp på väggen? Kanske ska rama in dotra och hänga upp henne på väggen? :D

    Är så grymt imponerad att du tog dig hela vägen upp, storstadsbarn! Måste se alla bilder när du kommer hem nästa gång.

    Massor med pussar och kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig känsla! Förstår att du är grymt imponerad, både av berget och av att ni klarade av det. Underbart!
    Lycka till med dina projekt i veckan!
    Kram!

    SvaraRadera