måndag 31 maj 2010

Ett år i Lule!

Under mitt första läsår i Luleå har jag lärt mig/insett;

- Hur härligt mitt liv är!
- Hur otroligt tacksam jag är över ALLA människor runt omkring mig, både i Lule och STHLM. Jag älskar er!
- Massor om kroppen, anatomi, fysiologi, sjukdomslära, psykologi, etik, träningslära, you name it
- Massor om mig själv, ett par steg närmare att fatta vem jag är och hur jag tänker och varför
- Hur härligt det är att ha en egen lägenhet
- Att man genom att bo inneboende kan hamna bland få dela lghet med en hel del skumma människor. Nattsockerskaksbagare, whiteboard-freaks, 53-åriga amerikanska professorer...
- Hur mkt jag älskar att träna!
- Hur svårt jag har att träna lagom mkt
- Hur kass jag är på volleyboll
- Att Norrland är svinigt, jävla f*ttkallt
- Att man inte kan gå ut i -30 utan att ögonfransarna klibbar igen av kylan
- Att jag är kass på att capsa
- Att det alltid är bra att skriva sin adress med svart spritpenna på armen innan man ska festa
- Att man inte ska ringa kompisars mammor på fyllan
- Hur mkt jag älskar musik
- Hur virrig jag är
- Hur lite jag tror på att jag kan när jag faktiskt kan en hel del
- Hur trött man kan bli på matlådor
- Hur mkt man kan spotta och fräsa när man hittar ännu en matlåda med chili con carne i frysen
- Att tenta-p är efterrätternas tid
- Att tenta-p faktiskt är ganska mysigt och gemenskapligt
- Att det finns 30%-ig mjölk
- Att det finns bra och dåliga föreläsare
- Att om man har en föreläsare som heter Dagis i efternamn kommer förmodligen undervisningen ligga i nivå med namnet
- Att Staffan Andersson kan vara en av de skönaste föreläsarna som vandrat på denna jord
- Hur svårt det är att få plats med allt man vill ha upp på väggarna
- Att det är en skam att inte ha sett Pretty Woman
- Att man inte ska försöka lära Jeppe att köra lambo
- Att Lisa förmodligen bäst i världen vad gäller att matcha kläder
- Att Lisa på morgonen klär på sig tänker; "Vad skulle Jossan tänka om den här matchningen?" som ett sätt att avgöra om en klädsel är ok eller inte.
- Att man inte ska glömma tomten när man spelar kort
- Hur man gör "bläckfisken" när man dansar bugg
- Att det finns många bra och många dåliga beslut
- Att det är lättare att fatta dåliga beslut men att man ibland lyckas förvåna sig själv
- Hur dum idé det är att cykla på vintern
- Att Wiki är kung under tentaplugg
- Att Facebook är kasst under tentaplugg
- Hur svårt det är att få tag på en tantcykel till salu
- Hur mkt skit ens alldeles underbara racercykel kan få
- Att det är svårt att svänga med bockstyre
- Att det är svårt att fortsätta sova när solen börjar gå upp sådär alldeles för tidigt
- Att jag älskar mjölksyra
- Att det är svårt att sy fast bokstäver på overallsben
- Hur bra "halv åtta" är
- Hur kass min rygg faktiskt är
- Att Taipei aka Mah Jong är starkt beroendeframkallande och extremt farligt under tenta-p
- Att man ska vara ute i god tid gällande det mesta
- Att man kan komma sist i bowling trots att man har flest strikes
- Att man ska ta till vara på tid man har med vissa människor
- Hur mycket man får in i en liten Nissan Qashqai
- Att det är kul att åka över finländska gränsen
- Att det är överskattat ätt grädda kakor när man kan äta smeten istället
- Att det är ett jävla meck att hitta vetenskapliga artiklar
- Att en mössa kan vara tallig
- Att de bästa efterfesterna är de där man kokar nudlar iklädd en paljettprydd silvrig basker
- Att man får stora påskägg om man är djurvakt
- Att första advent alltid är på en söndag
- Att om man kan 3 ackord på gitarr kan man spela många låtar
- Att om man kan sjunga en låt kan man sjunga många låtar
- Hur plågsamt det är att träna axlar
- "Vem" Ibid är
- Att det är ytterst dumt att sätta sig på en plåt med jäsande kanelbullar
- Att palpera inte betyder plocka isär
- Att envishet lönar sig
- Att man kan hänga på en rad olika sätt
- Att Lisa inte längre kan sjunga den ryska nationalsången
- Att man inte ska ha festbilder på ett usb-minne man använder under ett seminarium
- Hur man använder ett usb-minne
- Hur gott kaffe blir när det är nödvändigt
- Att jag bara ska umgås med de som ger mig energi, inte de som tar
- Att man ska anmäla sig till tenta
- Att det finns nåt som heter Mario Kart som man tydligen ska ha spelat i sin barndom och som är jävligt kul men som det är lätt att vara kass på
- Att det är svårt att se snygg ut på undervattensbilder
- Att man ska ge saker en chans
- Att det är svårt att bilda en fyrkant av ett snöre med ögonbindlar
- Att man inte ska försöka gå ovanpå meterhög snö eller ovanpå snöhögar utan snöskor
- Att jag är beroende av Spotify
- Att man ska knacka i väggen innan man ska skruva upp en spegel
- Hur lätt det är att skruva ner ett balkongräcke och ge sin lägenhet 2 utgångar
- Att det är svårt att grilla utan värme
- Att kärringdobbar är underskattade och ska införskaffas till vintern
- Att man inte ska säga att kompisar gömt ölflaskor i sina skor
- Hur många olika termer för balans det finns
- Hur mkt man kan få ut ur en tandkrämstub med lite jävlar anamma
- Tål att upprepas; Vilket underbart liv jag lever! =)

4 kommentarer:

  1. Vad heter Dagis i förnamn? Akta dig, det kan hända att jag ringer dig ;)//M

    SvaraRadera
  2. Så himla underbart!! Bästa inlägget ever!

    SvaraRadera
  3. Bra sammanfattning av ditt första år i Lule!
    Vad roligt att få "låna" dig tio veckor i sommar innan du åker vidare norrut igen!

    SvaraRadera
  4. Hon heter Daina och jag står helt och hållet för vad jag skrivit även om du känner henne and I'm not alone! ;-)
    Nicole- visst är det klockers? Kommer bli ett sånt inlägg efter varje år =)
    Ume - jopp, bara låna, sen ska jag tillbaks och leva loppan igen =)

    SvaraRadera