fredag 9 juli 2010

Betydelsefullt

Jag har vart på mitt jobb ganska exakt en månad nu och stor del av tiden undrar jag vad jag egentligen gör där, om det verkligen är värt all man får stå ut med. Det är ett skitjobb, absolut, det är blöjor, kiss, bajs, spyor, tvätt, springa hit och dit, konstant larmande, tunga lyft, långa pass, sena kvällar. Det är gamlingar som gnäller på en, skäller på en, säger åt en att dra åt helvete. Det är förbannade anhöriga som skäller på en, gnäller på en, som tänker att man kan dra åt helvete men inte vågar säga det. Det är kollegor som är totalt inkompetenta, det är personalbråk jobbtid.

Men så fort som jag får frågan vad jag tycker om mitt jobb svarar jag alltid; tungt men jävligt tacksamt. För även om det är majoritet på de nyss nämnda sakerna är det inte dem man kommer ihåg när man går från jobbet. Det är smågrejerna man gör som man får så mycket tacksamhet för och det är smågrejerna som gamlingarna gör och säger som gör att man känner sig jävligt uppskattad och betydelsefull. Det kan handla om att raka skägget på en boende, ta en fika och prata gamla minnen, träna en fastvuxen arm, klippa naglar eller lägga papiljotter. Alla småsaker vi tar för givet men som de är beroende av oss för att kunna göra.

Idag när jag hade kvällshjälp fick jag frågan av en boende om jag skulle jobba imorgon och isf vilken avdelning jag skulle vara på. Jag svarade att jag skulle jobba men att jag inte visste än vilken avdelning jag skulle vara på. Då sa hon att hon verkligen hoppades att jag skulle vara på hennes avdelning och att om jag inte skulle vara det så skulle jag "baske mig pallra mig ner en trappa och hälsa på". Det värmer obeskrivligt mycket :)

Där har ni anledning till varför jag gillar mitt jobb. För att det är de positiva intrycken som stannar kvar när man går hem!

Dock är det för mig bara ett sommarjobb och kommer stanna så. Jag har andra drömmar, andra saker att uppfylla. Men det är med bra samvete jag lämnar jobbet efter sommaren. Jag har på bara en månad gjort väldigt mkt för väldigt många :) Nu ska jag sova, gott gott och ännu mera gott. And trust me, I will!

3 kommentarer:

  1. Du är grym tjejen! Nu är det inte mkt kvar :)sen är vi uppe i bubblan igen!

    SvaraRadera
  2. Du tacklar detta helt rätt! Inte bara att du får lön, bra meriter etc utan du får se en sida av vår värld som dom flesta inte ens vill veta om. Du växer gumman, och det ordentligt.
    När det är som jobbigast, ta en titt i spegeln på vingarna och finn styrkan.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nicole - du är minst lika grym du! =) bubblan närmar sig!
    Mor - tack för orden =) det är det som gör att jag kämpar på, att jag vet hur mkt jag växer för varje dag som går och vilken stor nytta jag verkligen gör :) Och ryggen tittar jag på ofta, ofta :) Kram!!

    SvaraRadera