onsdag 9 juni 2010

Första dan på jobbet

Tjo!

Orkade inte skriva nåt igår.. Helt slut och det är bara början på sommaren. Så som det känns nu kommer det kännas som semester att åka tillbaks upp till Lulebubblan och börja plugga igen :S Men men.. Jag har ett jobb och jag ska inte klaga!

Hade hur som inskolning på jobbet igår. Kom dit runt 13 och fick träffa de jag skulle gå bredvid under dagen. Sen fick jag gå runt på avdelningen, hamnade på plan 2 igår, får se om det är där jag ska vara hela sommaren. Jag fick träffa de gamla, 8 stycken finns på avdelningen, 7 stycken små tanter och en liten farbror. Dagen rullade på och tiden gick riktigt snabbt. För mig var det bara att gå bredvid och iaktta igår. Var förvånad över hur mkt hjälp alla utom en behövde men fick höra att det var speciellt för det planet. På plan 1 klarade sig i stort sett alla själva.

Tror jag kommer vara ännu mer rädd för att bli gammal efter de här veckorna. men jag tror även jag kommer bli mer ödmjuk och få en ökad respekt både för äldre samt de som jobbar inom vården. Det var jobbigt att se hur de gamla kommer ner på barns nivå igen. Många är inkontinenta (dubbelinkontinenta i vissa fall) och använder blöja, vissa kräver passerad mat och alla äter med förkläden på. Det var jobbigt att se de vilja kunna göra saker men inte kunna. Många hörde och såg dåligt, vissa hade demensliknande symptom, parkinson, strokeföljder.. You name it..

Sen var det lite läskigt att se hur vissa blev behandlade. Har tystnadsplikt enligt sekretesslagen så får inte gå in på specifika patientfall men det var ibland som man blev lite illa berörd men vågar gissa att det var för att det var första dan och att man vänjer sig. Men en sak är säker; jag vill inte bli gammal!

Idag är jag ledig och ska njuta av dagen! Ut och fota lite nu och sen ska jag ut till Åkersberga för tatueringskonsultation. På onsdag smäller det om allt går som det ska!

Ha en bra dag! Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar